Polarny lis: historia szwedzkiej marki, która podbiła świat outdooru.
Około 70 lat temu, w małym szwedzkim miasteczku Örnsköldsvik pewien 14-letni chłopiec szykował się do pierwszej wyprawy po dzikich terenach Laponii. Brzmi jak początek magicznej baśni, lecz jest to początek jednej z największych firm outdoorowych na świecie.
Ake Nordin, bo o tego chłopaka chodzi, szybko odkrył, że plecaki, które zabiera się na wędrówki, są niewygodne i tylko utrudniają poruszanie się po wymagającym terenie. Jak można to zmienić? – pytanie nie dawało mu spokoju, dlatego zabrał się za studiowanie książek o anatomii ludzkiej i zaczął tworzyć prototypy nowych plecaków. Co było w ich tak innowacyjnego? Drewniany stelaż ułatwiający noszenie plecaka.
10 lat później Ake Nordin założył firmę Fjällräven (w tłumaczeniu ‘polarny lis’), która zaczęła produkować plecaki z aluminiowym stelażem. Ale to był dopiero początek. Przez lata przedsiębiorstwo zdążyło zasłynąć z kolejnego patentu, jakim był na przykład materiał G-1000. Jest to mieszanka bawełny i poliestru w proporcjach 35% do 65%. Co go wyróżnia od innych? Przede wszystkim nieprzemakalność, wytrzymałość, waga i oddychalność.
Od tamtej pory firma dostarcza kompleksowo części garderoby niezbędne na górskie i trekkingowe wyprawy, a nawet zasłynęła w modzie miejskiej oferując kultowe już plecaki Kanken.
Fjällräven ma naturę w sercu
W kwietniu 2020 roku firma zdobyła tytuł lidera zrównoważonego rozwoju w Szwecji. Nie bez powodu. Marka ciągle stara się, aby produkcja asortymentu była maksymalnie ekologiczna, tj. miała jak najmniejszy wpływ na środowisko naturalne. Wszelkie działania wynikają z misji firmy, którą można znaleźć na ich stronie:
Naszą podstawową misją i siłą napędową zawsze było i zawsze będzie umożliwianie i inspirowanie większej liczby ludzi do spędzania czasu na łonie natury. Chcemy, aby nasze produkty pomagały czuć się bezpiecznie na świeżym powietrzu jak w domu, teraz i w przyszłości. Chcemy, aby towarzyszyły Ci w Twoich najbardziej pamiętnych podróżach i przygodach. Dlatego opracowujemy i tworzymy w przemyślany sposób i projektujemy z myślą o długich okresach użytkowania. Nie dążymy do krótkoterminowych celów, nie podążamy za trendami ani nie idziemy na kompromisy w zakresie jakości. Nasza przyszłość i przyszłość przyrody są ze sobą splecione. […] zawsze szukamy bardziej innowacyjnych i zrównoważonych rozwiązań. Obejmuje to użycie materiałów pochodzących z recyklingu i materiałów organicznych, impregnację bez PFC i opracowywanie produktów, które można nosić i kochać przez pokolenia.
Jakie ma to przełożenie na funkcjonowanie firmy?
Zrównoważony rozwój to głęboko zakorzeniona wartość we Fjällräven, która stanowi punkt wyjścia do wszystkiego, co robimy – opowiada o marce Christiane Dolva, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju. Nie trudno zauważyć, że firma czerpie ze swojej misji w codziennym funkcjonowaniu. Dlatego proces produkcji puchu jest przejrzysty i etyczny, wełna pochodzi z identyfikowanych źródeł, a inne materiały są pochodzenia organicznego lub z recyklingu. Każdy z produktów tworzony jest w taki sposób, by służył przez lata nawet przy intensywnym użytkowaniu. Firma jako jedna z nielicznych nie idzie drogą na skróty, dlatego mówi nie związkom takim jak fluorowęglowodory, choć przemysł outdoorowy chętnie używa ich do impregnowania materiałów, aby były maksymalnie odporne na wodę i brud. Fjällräven od 2012 roku stosuje inne technik i związki, które mają na celu nadać materiałom nieprzemakalności i być przyjazne dla środowiska. Dla marki ważne jest, aby środki chemiczne łatwo rozkładały się w naturze i nie szkodziły zarówno ludziom, zwierzętom jaki i roślinom.
I to jest ekologia oraz zrównoważony rozwój w pojęciu Fjällräven. Twórzmy rzeczy dobrej jakości, które będziecie mogli kupować raz na jakiś czas i w ten sposób zadbać o planetę! Ta filozofia jest bliska również nam. Nie bez powodu w naszej ofercie znajdziecie wiele produktów od Fjällräven. Wierzymy, że wybierając dobre jakościowo artykuły, pomagamy przyrodzie!