Kup teraz i zapłać za 30 dni z PayPo
Darmowa dostawa od 50 zł
Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową

Historia firmy Patagonia

2021-01-22
Historia firmy Patagonia

Powstanie firmy outdoorowej przypomina często filmową historię. Historię o zwykłym chłopaku, który chce tylko realizować swoje pasje związane z górami i wspinaczką, a tworzy znaną na całym świecie markę. Tak można właśnie w skrócie opisać powstanie Patagonii

Czym może kierować się właściciel dużej marki outdoorowej? Ekologią! Udowadniał to wiele razy przez cały okres istnienia marki.

Początki

Ale zacznijmy od początku. Yvon Chouinard urodził się w 1938 roku w w Lisbon w stanie Maine, jednak po pewnym czasie wyprowadził się z całą rodziną do Kalifornii. Chłopak nigdy nie widział się w roli biznesmena, a tym bardziej w roli prezesa międzynarodowej firmy. Wolał oddawać się swoim pasjom związanymi z przyrodą, jakimi były podróże, surfing, wspinaczka w różnych pasmach górskich, a nawet… wędkowanie. To w trakcie swoich pierwszych, młodzieńczych wypraw, poznał wiele technik wspinaczki. Jednak przed zdobyciem wielkich ścian Yosemitów potrzebował czegoś więcej – twardych haków wielokrotnego użytku. Jak często w takich przypadkach okazało się, że potrzeba jest matką wynalazków. Yvon postanowił zrobić haki własnoręcznie, dlatego wybrał się na złomowisko. Zakupił tam stary piec kowalski, kowadło oraz młoty. Pierwszy sprzęt spod jego ręki został wykonany z ostrza kombajnu. Szybko okazało się, że Yvon sprawdza się jako kowal, dlatego kolejne haki wykonywał nie tylko dla siebie, ale i przyjaciół. Kolejnym krokiem była ich sprzedaż. Młody mężczyzna pracował w warsztacie zbudowanym ze starego kurnika i jeździł z narzędziami po całym kalifornijskim wybrzeżu. Aby zdobyć pieniądze na benzynę, sprzedawał butelki znalezione na śmietnikach. 

 

Jednak rozwój jego kariery przerwała służba wojskowa, którą zakończył w 1964 roku. Pierwsze co mógł zrobić, po wyjściu do cywila to zorganizować wspinaczkę. Wraz z Tomem Frostem, Chuckiem Prattem i Royalem Robbinsem jako pierwsi na świecie pokonali jedną z najtrudniejszych w tamtych czasach ścianę na El Capitan w Yosemitach. Po tym wyczynie uruchomił ponownie produkcję i sprzedaż haków. Przez lata popyt na produkty wzrastał, dlatego Yvon systematycznie zatrudniał nowe osoby. W 1970 roku Chouinard Equipment był największym dostawcą sprzętu wspinaczkowego w USA. 

Ekologia na pierwszym miejscu

Dla Yvona jednak najbardziej zawsze liczyła się ekologia i dbanie o środowisko, dlatego w 1970 podjął bardzo świadomą i ważną dla całego biznesu decyzję – wycofanie ze sprzedaży haków. Mimo że był to filar jego firmy, mężczyzna zauważył, że niszczyły one skalne ściany i drastycznie zmieniały ich kształt. Dla Yvona ważniejsze były zachowanie dzikiej natury niż produkcja najważniejszego asortymentu. Zamiast haków zaczęli wytwarzać kości do asekuracji. Aby odeprzeć ataki środowiska, jakoby nowy produkt był mniej skuteczny, Yvon z Bruce’m Carsonem pokonali drogę The Nose na El Capitan bez użycia haków i młotków.

Kolejnym krokiem do budowania przedsiębiorstwa, było wprowadzenie całkiem nowego asortymentu, czyli ubrań. Tutaj również nie było miejsca na kompromisy dotyczące natury. Ubrania miały być przede wszystkim funkcjonalne i ekologiczne. Zaczęto używać oryginalnych technologii i materiałów, które szybko zainspirowały konkurencję do produkcji podobnego asortymentu. Sprzedaż wzrastała, a na pokład zatrudniano nowych pracowników. 

Yvon cały czas na pierwszym miejscu stawiał przyrodę, dlatego zaczął podejmować kolejne decyzje związane z rozwojem firmy, a jej wpływem na środowisko. Drobne działania takie jak wydrukowanie katalogu na papierze z odzysku (Patagonia zrobiła to jako pierwsza marka w Stanach Zjednoczonych) wynikały z filozofii firmy ukierunkowanej na fair trade i ekologię. 

W 1986 roku firma zobowiązała się każdego roku przeznaczać 1 % ze sprzedaży grupom ekologicznym, a w latach 90 przeorganizowała swoje struktury i przyjęła strategię powolnego, zrównoważonego, stałego rozwoju oraz skoncentrowała się na ochronie środowiska. 

Jak wygląda ta strategia w praktyce?

Patagonia wspólnie z firmą Malden Mills i Wellman opracowała poliester z recyklingu, a następnie zaczęła wprowadzać kolekcje ubrań wykonanych w 100% z recyklingu! Marka jako pierwsza użyła do produkcji ubrań bawełny z ekologicznych i certyfikowanych upraw. Kolejnym krokiem było opracowanie procesu produkcji jeansów, przy którym zużywa się wielokrotnie mniej wody niż dotychczas. Od 2014 roku Patagonia używa puchu do kurtek z kontrolowanych źródeł. Oznacza to, że marka jest przeciwna hodowlom, w których ptaki karmione są na siłę, a pióra są im wyrywane żywcem. Coraz więcej produktów ma w sobie również puch odzyskiwany ze starych kurtek, kołder czy śpiworów. Patagonia zareagowała również na doniesienia o złym traktowaniu zwierząt na farmach i zrezygnowała z wełny merino. 

Firma cały czas poszukuje nowych pomysłów na ochronę środowiska, dlatego jako pierwsza marka zaczęła produkować pianki do surfingu uszyte z materiału pochodzenia naturalnego, a nie z neoprenu. Znana jest również z akcji Wear Worn, namawiającej do jak najdłuższego używania produktów i naprawiania ich, zamiast kupowania nowych, umożliwiając darmową naprawę uszkodzonych produktów.

Ekologia jest podstawą marki Patagonia pewnie dlatego, że to dzika przyroda stała się zalążkiem do stworzenia firmy, od jednoosobowej działalności po globalny brand. Od niedawna nową misją firmy jest: „Patagonia prowadzi biznes, by ratować naszą planetę”.

I to najlepsze podsumowanie ekologicznej strategii prowadzenia firmy w wykonaniu Yvona Chouinarda.

Pokaż więcej wpisów z Styczeń 2021
Zaufane Opinie IdoSell
4.91 / 5.00 4227 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2024-03-21
Szybko,sprawnie i bez problemów.Miły kontakt.Dziękuję i bardzo polecam.
2024-03-19
Wszystkiego git!!!
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel